Elektronková sekce výkonových zesilovačů AQ Ultima, zdroj: hifimanie.cz
2Domů »
Na některé novinky AQ Show 2024 nelze zapomenout. Že AQ Ultima zahrají jak z praku jsme čekali, že receivery řady JBL MA nezklamou také, ale třeba to, co předvedlo Lindemann Audio, nám vyrazilo dech. Zahlédli jsme navíc i pár zajímavých prototypů o kterých nikdo ze společnosti nemluvil. Můžeme se tak jen domnívat, které z nich spatří světlo světa. Samozřejmě nechyběly ani gramofony Pro-Ject. My si tak poslechli úchvatný Pro-Ject Signature 12.2, o kterém jsme vám psali už počátkem týdne a prohlédli zbytek nabídky. Ta je totiž v případě rakouské značky s výrobou v České republice skutečně ohromující. A navíc nechyběly ani novinky od Lenco, které jsme vám nedávno představovali.
Níže se tak můžete těšit na souhrn toho nejzajímavějšího, co jsme na AQ Show zažili, viděli a hlavně slyšeli. Jedinou výjimkou přitom budou propojovací kabely AudioQuest, které nám tak trochu pomotaly hlavu. Nebudeme proto přilévat olej do ohně věčné války mezi skeptiky a věřícími. Spokojíme se s tím, že poslechnout si nejdražší RCA kabel společnosti a podle Roberta Harleyho ze serveru Absolute Sound i nejlepší RCA kabel na světě, byl zajímavý zážitek. Teď už ale honem k tématům, která nebudí tolik kontroverze.
AQ Ultima nás nechaly cestovat časem
Mezi nejvýraznější poslechový zážitek bezpochyby patřilo setkání s AQ Ultima. Dvoumilionové reprosoustavy z Červenky staví na základech známých Acon Ultima X slovenského konstruktéra Jána Gbúra. Ten své dílo předal Vladimíru Saparovi, aby ho dotáhl prostřednictvím bohatých zkušeností společnosti AQ i jejich technologického zázemí k dokonalosti. Musíme uznat, že se dílo minimálně po zvukové stránce vyvedlo. Kombinace výškového měniče Scan-Speak Ellipticor, středového Lowtheru s obrovskou dávkou přirozenosti a výbušného basáku Focal nás uhranula. Svoji roli v tom jistě sehrála i aktivní výhybka a integrovaný bi-amping.
Výškovou a středovou sekci dostal na starost čistě analogový dvoukanálový elektronkový zesilovač třídy A, který se hrdě prezentuje v čele reprosoustav. O basy se pro změnu stará úplně jiný druh pohonu, konkrétně zesilovací modul Hypex s výkonem 500 W. Vše přitom spojuje aktivní výhybka s DSP, která slovy šéfkonstruktéra a jednoho z ředitelů společnosti Vladimíra Sapary „umožnila dokonalé sladění jednotlivých měničů i jejich fáze”. AQ Ultima tak hrají daleko za možnostmi jakékoli jiné lokální produkce. Přednes nového gramofonu Pro-Ject Signature 12.2 nás tak svou přirozeností okamžitě přiměl k tiché bázni. Ten skutečný zázrak ale nastal, když se rozezněly technicky minimalistické nahrávky ze studiových pásů, které nás vzaly na cestu časem.
Reprosoustavy hrály tak, že se zavázanýma očima bychom přísahali na to, že před námi stojí interpreti osobně. Oni ale jen před desítkami let stáli před tou nejzákladnější nahrávací sestavou ze dvou mikrofonů. V průběhu prezentace dokonce nastal moment, kdy se kolega ohlédl po neukázněném posluchači, který v průběhu skladby zatleskal. Ale on tam nikdo nebyl, šlo jednoduše o skvělou prostorovost nahrávky i reprodukce. Vůbec přitom nezáleželo na tom, zda jsme zrovna poslouchali Elvise nebo dixieland. Jednoduše to tam bylo.
Novinky AQ Show ze světa JBL a Arcam
S novými AV receivery JBL MA jsme se seznámili už v pražské prodejně VOIX a navíc jsme si ten nejdostupnější JBL MA310 i otestovali. Nepřekvapilo nás tak ani trochu, že i modely vyšších řad hrály solidně i stereo a vícekanálovými sestavami excelovaly. Tedy jen do chvíle, než nám začala místo kina za 100 000 Kč včetně reprosoustav a subwooferu JBL hrát sestava za 500 000 Kč. Kombinace ARCAM HDA AVR31 a výkonového zesilovače HDA PA720, která hrála do reprosoustav AQ Pontos s dvojicí subwooferů Pontos W, nabídla nepřekvapivě více detailů, přesnější prostor a v neposlední řadě i zcela bezprecedentní průraznost. Ono by také bylo smutné kdyby ne.
Zajímavé ale bylo, že největší rozdíly byly znát především při stereofonní reprodukci. Tam skutečně vynikly zesilovače třídy G a jejich schopnost předat i ty nejjemnější detaily nahrávky. Fandové her a filmu se tak mohou do levnějších postav pustit vcelku bez uzardění. Podstatné prostorové informace jim poskytne i základní JBL a neurazí ani při hudební reprodukci. Případnou touhu po hutném basovém základu přitom uspokojí subwoofer. Musíme ale nahlas říct, že takové, jako když se na vás valí basy skutečně ze všech směrů a subwoofery se starají jen o ty nejhlubší tóny na hranici subbasu, to nebude.
Dech nám vyrazilo Lindemann Audio
Dosud jsme tak nějak všechno očekávali. Upřímně nás nijak nešokovaly ani skvělé reprosoustavy JBL L100 Classic, u kterých jsme se neshodli, zda působí především svým charismatem, nebo i přednesem. Jisté tak zůstává, že si cenu svým přednesem obhájí a přitom skvěle reflektují charisma svého vzoru. S ladícími přístroji řady JBL Classic jim to sedí perfektně.
Vcelku zajímavým zážitkem byl i poslech Golden Ear T66, které nás na akci oslovily svým téměř karmínově rudým lakováním. Překvapivě decentní lak reprosoustavám skutečně sluší a z mého osobního pohledu jde o první reprosoustavy značky, které bych si uměl představit u sebe doma. Vzhledem k tomu, že jsme si je poslechli v kontextu AQ Passion ale příliš nebodovaly.
Ve srovnání s vlajkovou lodí českého výrobce jim chyběla konkrétnost i detail v přednesu. Prý se ale prodávají poměrně dobře. Díky aktivní basové sekci totiž snadno pomohou i tam, kde klasické pasivní reprosoustavy bas neutáhnou.
Dech nám vyrazily až reprosoustavy od Lindemann Audio. V malé místnosti, kde jindy probíhá vývoj a ladění reprosoustav AQ nás čekaly dvě sestavy. Drobná s malými regálovými reprosoustavami a větší, kde tytéž reprosoustavy doplňovaly výrazně objemnější basové sekce s odděleným korpusem.
Detail i bas z širokopásmového měniče
Nejzajímavější novinky AQ show nám tak představil sám Norbert Lindemann. Který nás šokoval sdělením, že srdcem drobných pasivních reprosoustav Lindemann Audio MOVE je jediný širokopásmový měnič, který páskový výškáč doplňuje pouze pro ty nejvyšší frekvence od 9 kHz až k 36 kHz. Většina hudební reprodukce tak reprosoustavy opouští s naprostou precizností bodového zdroje.
Jakékoli fázové posuny, nebo nepřesnosti jsou tak mimo diskusi. Vysoký výkmit měniče, který je usazený v masivním aluminiovém čele přitom nabízí dostatek energie, aby s pomocí basreflexu na zadní straně sáhl až ke 40 Hz basům. Samozřejmě se nedočkáme průraznosti a síly větších modelů, Reprodukce má ovšem úchvatný prostor i detail a solidní plnost.
Objemnějšího basu jsme se pak dočkali, když jsme si poslechli kompletní sestavu i s basovými boxy Lindemann Audio Groove. Příjemný, překvapením přitom bylo, když nám pan Lindemann sdělil, že korpusy jeho reprosoustav vznikají právě zde, v Července. Méně nás však potěšil fakt, že česká distribuce zatím neprobíhá.
Překvapivé novinky AQ show jsme objevili i ve výrobě
I když nás nejvíce překvapily inovativní reprosoustavy Lindemann, nečekané drobnosti jsme postřehli i ve výrobě. Zdá se, že ačkoli AQ žádné aktuální produkty nepředstavilo, něco se nejspíše chystá.
Kromě moderního nářezového centra, které robotickou paží podává a porcuje velké formáty MDF na správný rozměr pro konstrukci reprosoustav jsme viděli i fóliovací linku pro ty nejdostupnější modely. Pětiosá CNC fréza přitom pracovala na obrábění otvorů pro měniče a Vladimír Sapara prezentoval, s jakým důrazem na detail musí ve výrobě spojovat jednotlivé desky i kostry složitějších reprosoustav, jako jsou AQ Canto s bočnicemi z ohýbané bukové překližky.
Při průchodu halou jsme přitom postřehli skupinu takových konstrukcí, ale v rozměru, který neodpovídá AQ Canto 3, ani Canto 5. Všechny základy korpusu byly výrazně menší. Když jsme se na ně dotázali, dočkali jsme se trochu vyhýbavé odpovědi. Prý jen „pokusný prototyp”. U druhého z našich objevů jsme se tak ani netázali. Neznámé reprosoustavy jsme zahlédli i v chodbách přiléhajících k poslechovým místnostem. Zjevně další prototyp. Tak už jsme se ani netázali.
Závěrem celé exkurze byla návštěva lakovny, kde jsme viděli vodní stěnu zachytávající přebytečnou barvu i postupné nanášení mnoha vrstev matných laků. Shodou okolností to byly právě korpusy Lindemann Move s jejich šedým povrchem, které postupně obíhaly před vodní stěnou do vytěkací komory a zpět.
Tak zas za rok!
AQ Show nebyla jen exkurzí, byla rozsáhlou prezentací toho nejnovějšího z distribuce i od značek, se kterými český výrobce spolupracuje. Děkujeme proto AQ za pozvání i za možnost zúčasnit se v tak širokém rozsahu a těšíme se na další ročníky. Třeba se tam v příštím roce setkáme i s vámi a novinky AQ Show 2025 si prohlédnete osobně.
Příležitost k setkání nás ale určitě čeká i dřív. Už nyní si plánujeme naši účast na Audio Video Show, která se již v březnu roku 2025 vrátí do Prahy.
Domů »
Jan Gbur
11. 11. 2024, 11:42pekná recenzia akcie AQ … ale v texte v odstavci AQ Ultima nás nechaly cestovat časem… poprosím opraviť meno aby ma matka spoznala .. správne má byť Ján Gbúr…. Ďakujem
Jan Frič
11. 11. 2024, 11:43Omlouváme se za chybu, tohle jsme opravdu nechtěli. Děkujeme za upozornění i za pochvalu zbytku textu. 🙂