ProAc Response DB3 jsou odpovědí na touhu po dospělém zvuku z malých reprosoustav, zdroj: hifimanie.cz
Domů »
Reprosoustavy ProAc Response DB3 z dílny šéfkonstruktéra společnosti Stewarta Tylera jsou ukázkou mistrného spojení moderních technologií a typicky britského ladění. Věrnost základním myšlenkám hi-fi 70. let totiž nezapřou ani s překvapivě schopným moderním středobasovým měničem. Nabízí emocionální hřejivý projev s překrásným podáním prostoru a prokreslenou texturou. Šokovaly nás ale tím, s jakou lehkostí přenesly i hluboké basy, pro které byste tehdy museli hledat prostorově náročnější modely. Model DB3 se v tomto ohledu inspiroval dražším sourozencem ProAc DB1, využívá ale dostupnější středobas, a tak slibuje high-endový zvuk za dostupnou cenu 59 990 Kč.
Pojďme se tedy podívat, jak britské monitory zahrály ve společnosti anglického zesilovače Arcam HDA SA30 a gramofonu Pro-Ject 1-Xpression Carbon Classic. Poprat se musely nejen s deskami, ale také s filmovým obsahem, videohrami a samozřejmě odehrály i hodiny digitálního streamu z platformy Tidal.
ProAc se drží tradic i v designu
Hrdost na lokální výrobu britská společnost rozhodně neskrývá. S britskou vlajkou se tak setkáte jak na polepu krabice, tak na pečetící nálepce, která zdůrazňuje anglický původ. Toho, že společnost nenaskočila na trend optimalizace nákladů přesunem výroby do zemí s levnější pracovní silou, si ceníme.
Po vybalení na nás vykoukly maličké dvoupásmové reprosoustavy s třešňovým dýhovaným povrchem. Jejich rozměry 32 x 18,2 x 28 cm přitom zdárně maskují jakýkoli příslib basu a nasazené síťky značí, že tady není nic na efekt. Boky tak nezdobí nic než kresba třešňové dýhy a její bezchybné slícování na korpusu tvořeném solidními 2cm MDF deskami. Na zadní straně pak nacházíme bassreflexový port a vaničku se solidními bi-wire terminály.
Celkový design reprosoustav je minimalistický a konstruktér navíc evidentně předpokládal jejich poslech s nasazenými ochrannými síťkami. Jinak si neumíme vysvětlit, že jim nedopřál magnetické uchycení. Otvory opatřené gumovou výstélkou trochu kazí dojem z jinak nekompromisně vyhotoveného čela s asymetricky umístěnými firemními měniči. Z funkčního hlediska ale neznamenaly žádný problém a nasazení i sejmutí rámečku bylo snadné.
V osazení najdeme firemní reproduktory jak ve výškové, tak v basové sekci. Technicky nás čeká 25mm hedvábná kopulka se „speciálním chladícím médiem” a 127mm středobas, který se pyšní extra dlouhým chodem membrány z rozdrcené směsi rákosových listů a slídy, která je navíc potažena akustickým lakem. Výrobce ve specifikaci zmiňuje i prémiové osazením výhybky a propojení vnitřních komponent kabelem z bezkyslíkaté mědi.
ProAc Response DB3 vtáhnou do scény a překvapí basovým výkonem
Firemní výškový měnič je usazený mimo osu zrcadlově konstruovaných reprosoustav a tím podporuje stereoskopický efekt i při poslechu v blízkém poli, kde se počítá každý centimetr. Snadno si tak britské monitory umíme představit na pracovním stole v těsném sousedství obrazovky. Jedním dechem ale musíme dodat, že Response DB3 si zaslouží větší prostor.
Perfektní lokalizace a prostor ProAc Response DB3
Reprosoustavy jsme poslouchali v relativně velkém obývacím pokoji a ani při ustavení v 2,5m vzdálenosti se stereo obraz neroztrhl. Naopak, rozvinul se jako pódium, které 1” hedvábná kalota vyplnila perfektně ohraničenými obrazy hudebních nástrojů a hlasy interpretů. Bylo to ostatně to první, co manželka postřehla, jakmile se ozvaly první tóny profláknuté skladby Hotel California od Eagles. A k mému údivu nechyběla ani solidně hutná basa s bezvadně vyšvihnutou texturou. Když jsme pro otestování klasického popu naladili Vogue od Madonny, měl jsem pocit, že ji musím nahánět po místnosti. Při Radiohead, jsme už jen konstatovali, že „Everything In Its Right Place“ skutečně je.
Skvělá srozumitelnost i dynamika
Prokreslení reprodukce je ve všech ohledech špičkové. Hlas Billie Eilish v No Time to Die vystupoval nad temné tóny klavíru tak, jako kdyby zpěvačka seděla na televizním stolku přímo před námi. A když nastoupil orchestr, zatajil se mi dech. Hutný příval aranží Hanse Zimmera, kterým pozvolná gradace plnila náš obývák, jsem z dvoupásmových reprosoustav opravdu nečekal. Bez okolků musím přiznat, že mi naskočila husí kůže.
A to platilo i pro Bohemian Rhapsody od Queen. Tedy přibližně do první poloviny, při které jsem v gauči začal hopsat jak malé dítě. Výbuchy energie mnohovrstevnaté skladby, která střídá jemné klavírní akordy s mohutnými sborovými sborovými kolážemi, prezentovaly ProAc DB3 bez jediného zaváhání. Zábavu naprosto odlišného charakteru nám pak nabídla i vinylová verze alba Rush od Maneskin. Všechno tepalo tak, jak bychom si představovali. Vyniklo ale i to, že Maneskin umí být „dirty” nejen v textech, ale i ve zvuku. To rychlé a věrné reprosoustavy odhalily hned. Naštěstí ale vše zachraňovaly klidnější balady, co nás nechaly vydechnout a připravit se k poslechu živelného Laca Decziho z jeho LP Proton.
Bas ProAc Response DB3 vás zaskočí
A co ten bas? Reprosoustavy naplnily sliby výrobce a skutečně nemají problém zahrát s rozumnou tolerancí ani pod hranicí 40 Hz. Výměnou za ty nejnižší frekvence navíc nabídly detail a kontrolu, kterým se třípásmové reprosoustavy v podobné cenové hladině většinou nevyrovnají. I když tak bas necvičil bránicí, sršel detaily, prokreslenými konturami a zábavností.
ProAc Response DB3 nás tak nenudily ani při poslechu basy v Bullet in the Head od Rage Againts the Machine, která zněla místností s příjemnou nenucenou samozřejmostí. Její prezence byla dostatečně hutná, měkká a přitom perfektně ohraničená. Když se pak ozvala podladěná kytara, zavzpomínal jsem na radost, které ve mě vždycky vzbuzoval poslech ladění kytarového aparátu před crustovými koncerty. Tohle se prostě povedlo! Skladba Partition od Beyoncé ale limity basové sekce přece jen odhalila. Nejnižší frekvecne už byly pro maličký basák příliš a tak zůstaly upozaděné.
Rozhodně si ale na bas nelze stěžovat. Od malých regálovek jsme čekali výrazně slabší, než jakého jsme se dočkali. Na tóny, které se odehrávají pod hranicí 35 Hz ale zapomeňte. Chybět vám ale nejspíše nebudou. Ve skutečnosti je totiž nezahraje ani většina akustických nástrojů, a tak jsou s výjimkou varhanních skladeb spíše doménou elektronické hudby. A i taneční hity se často vyžívají spíše ve vyšších sférách basu.
Závěr
Reprosoustavy ProAc Response DB3 v nás zanechaly přes počáteční výhrady neuvěřitelně pozitivní dojem. Na tom, že bychom raději viděli uchycení ochranných sítěk magnetem ale trváme! I tak ale jejich konzervativní střih zcela bezproblémově zapadl do interiéru a zvuk nám učaroval tak, že jsme na těch pár Hz o kterých umí jít naše sloupy níž, rychle zapomněli. Prostorovost reprodukce, okouzlující plasticita a prokreslenost každého tónu i nadechnutí interpretů je prostě návyková.
Regálovky se pěkně předvedly i při sledování filmů a hraní her. Jejich schopnost reprodukovat prostor a detaily se ukázala velmi přínosnou při orientaci ve virtuálních světech. A i když pro filmy budeme vždycky doporučovat sestavy domácího kina se subwooferem, v intencích sterea se popraly dobře i s výbuchy a dalšími akustickými efekty.
Za 59 900 Kč, které si žádá oficiální distribuce, si jistě můžete pořídit reprosoustavy s objemnějším basem, nebo modernější vyzáží. Na 90 % ale zaberou výrazně více prostoru a přitom vám ho nejspíš nevrátí v tak čisté, skoro až holografické podobě. Pokud netrváte na 20Hz bušení, které vám beztak nenabídnou žádné regálovky, pak s ProAc Response DB3 určitě nešlápnete vedle. A navíc, estetika 70. let se teď do interiérů vrací v plné síle a tak se může snadno stát, že budou reprosoustavy tím nejtrendovějším kouskem vašeho obývacího pokoje.
Klady
- Úchvatné vykreslení prostoru nahrávky i jednotlivých nástrojů
- Dynamický a věrný projev
- Bohatá textura a barevnost zvuku
- Skutečně efektní poměr malých rozměrů reprosoustavy a velkého basu
- Se síťkami snadno zapadnou v jakémkoli interiéru
Zápory
- Za dané peníze lze získat objemnější bas i když za cenu větších reprosoustav
- Reprosoustavy této třídy a úrovně zpracování by si zasloužily magneticky uchycené síťky
Specifikace
- Nominální impedance: 8 ohmů
- Doporučený výkon zesilovače: 20 – 100 W
- Frekvenční odezva: 38Hz-30kHz
- Citlivost: 88.5 dB lineárně pro 1 watt na vzdálenost 1 metr
- Středobasový měnič: ProAc 127mm (5”) s vysokým výkmitem
- Výškový měnič: ProAc 25mm (1”) hedvábná kalota se speciálním chladicím médiem
- Rozměry: 320 x 182 x 280 mm
- Hmotnost: 8.8 Kg/ks
- Standardní povrchové úpravy: Černý jasan, Mahagon, Třešeň, Ořech, Dub, Hedvábně bílá.
- Prémiové povrchové úpravy: Palisandr, Eben. Prémiové povrchové úpravy na objednávku za dodatečný poplatek
- Cena: 59 900 Kč
Domů »
Komentáře