Zdroj: Hifimanie
Domů »
Když jsem několik dní zpět dotestoval gramofon JBL TT350 a rozhodoval se, co dál dělat, přenosky byly jasná volba. Grado Labs Gold3 mi padla první do oka. I když tuto větu jeden populární český umělec rýmuje s „holka divoká“, tento přívlastek ani trochu Gold3 nepřísluší. Je tišší, klidná a chirurgicky přesná. Zatímco Audio-Technica AT-VM95E člověku dovolí trochu toho humpoláckého zacházení s deskami, Grado Labs Gold3 ne. Je to citlivka na každý detail, a jakmile najde smítko prachu v drážce, bude na vás prskat. A dobře vám tak.
Grado – léta zkušeností a ruční výroba v Brooklynu
Grado v současnosti platí za nejstaršího fungujícího výrobce spojeného s gramofony na světě. Společnost založil pan Joseph Grado už v roce 1953 v New Yorku, konkrétně Brooklynu. Není to tak dávno, co tomuhle odvětví zamávala šátečkem na rozloučenou společnost Shure, která by se jinak tímto primátem mohla chlubit. Na to se ale historie neptá. Grado je stále tady, stále vyrábí přenosky v Brooklynu a stále je dělá ručně.
I když se rozhodnete pro nejlevnější přenosku v nabídce, Green3, kterou pořídíte za 2 400 Kč, pořád se můžete přátelům chlubit, že máte přenosku ručně vyhotovenou v Améru. Úplně často se nestává, že firma vydrží dlouhé roky v jedné rodině. Tím se může chlubit třeba Bosch. A Grado také. V současnosti je totiž majitelem John Grado, kterému se daří rodinný podnik vést velmi zdárně. Vždyť také přenosky Grado stále patří mezi ty nejoblíbenější na světě.
Grado Labs Gold3 – téměř základ pro výrobce, ale skvělá volba pro náročnější posluchače
Řada přenosek Grado Gold3, Red3 a Gold3, ačkoliv jsou v řadě Prestige, patří mezi základ toho, co společnost nabízí a cenové rozpětí je od 2 400 Kč (Green3) do 6 890 Kč (Gold3). Ve všech případech se bavíme o MM přenoskách. Nad tyto produkty pak Grado nasazuje ještě řadu Timbre a Lineage, u kterých už ale musíte sáhnout hlouběji do peněženky. Taková Epoch 3 z řady Lineage už by vás vyšla na 350 000 Kč a téměř sedm tisíc za Gold3 už najednou nevypadá tak hrozně.
To, že má výrobce v nabídce mnohem dražší přenosky, ale nijak nesnižuje kvalitu těch dostupnějších. Gold3 je stále vrcholem řady Prestige a míří hlavně na zkušenější posluchače, kteří ze své domácí sestavy chtějí vymáčknout co nejvíce a neobětovat tomu střechu nad hlavou. Zároveň přenosku ocení ti, kteří si váží svých vinylových desek. Gold3 opět sází na čtyřdílnou OTL konstrukci chvějky. Předností jsou redukce nechtěných vibrací, snížení zkreslení a lepší kresba prostoru. Ultračisté bezkyslíkaté vedení je vyhotoveno z mědi, eliptický diamantový hrot je upevněn v mosazném pouzdře. To vše zajistí, že pokud vyměníte základní přenosku vašeho gramofonu za tuhle, rozdíly uslyšíte, i když se náhodou považujete za naprosto hluché. Patřičná je taká výstupní kontrola a ne každá přenoska dosáhne na název Gold3. Výrobní proces probíhá stejně pro řadu Silver (v současnosti ji nevidíme v nabídce) a Gold. Pouze 5 % přenosek dosahuje kvalit Gold.
Zajímavostí je také to, že Grado přenosky Gold3 posílá rozehrané. Konkrétně mají za sebou 72 hodin a ušetří vám tak pár hodin života.
Balení a instalace – překvapení nečekejte
Balení přenosky je jednoduché, přesto mu věnuji krátký prostor. Jde o obyčejnou drobnou papírovou krabičku, ve které naleznete přenosku a jednoduchou instruktáž. Pro zajímavost zmíním, že vyšší řady chodí v dřevěných škatulích. Gold3 je ale precizní pracant na každý den, žádná modelka, co se promenáduje jednou za čas a zbytek času se fotí s drinkem na sociální sítě. Tahle přenoska bude na gramofonu nejspíše 24/7 a očekává, že ji dáte zabrat. Ranní, noční i víkendové směny jsou pro ní jako dělané. Žádné ukládání ke spánku do peřinek.
Instalace pak probíhá jako u každé jiné přenosky. Odpojíte a vyšroubujete tu svou a připojíte a našroubujete novou. Potom vás čeká proces vyvažování (doporučený přítlak je 1,5 gramů) a ladění antiskatingu a samozřejmě nesmím zapomenout na správnou pozici přenosky. S tím vám pomůže i vytištěná šablona (ve správném měřítku), případně jakýkoliv Baerwaldův protractor, který pořídíte naprosto kdekoliv. Popisování správného nastavení zní jako fajn námět na samotný článek, každopádně internet je již plný návodů v psané i video formě.
Poslech – nižší hlasitost a obrovská porce detailů
Sestava je následující – gramofon JBL TT350, zesilovač JBL SA750 a reproduktory AQ Labrador 39. V recenzi gramofonu JBL TT350 jsem zmiňoval, že s instalovanou přenoskou AT-VM95E se gramofon projevuje až mírně arogantní divokostí. Všechny písničky měly šťávu, člověk se nacházel pomalu v centru dění přímo před kapelou. Zvukově gramofon bavil a ono ladění mu opravdu velmi sluší. Někteří posluchači by ale přeci jen ocenili vyšší míru detailů a trochu klidnější projev. Nechtějí punkového mladíka, co před nimi rozmlátí kytaru, aby ještě týden poté plivali z úst třísky. Chtějí solidní a stabilní výkon se závěrečným úklonem a poklidným odchodem do zákulisí.
Hned při prvním poslechu s Grado Labs Gold3 jsem dostal od přenosky trochu za uši. Natěšený jsem vytáhl desku, hurá hop očistit karbonovým kartáčkem viditelná smítka a hudba, prosím! Tahle zlatá citlivka mi ale vysvětlila, že takhle to nepůjde a odměnila mě jemným prskáním v pozadí. Zatímco levnější přenoska jako by netušila, že v drážkách desky nějaký ten čurbes je, Gold3 to věděla naprosto jasně. Jako máma mě poučila, že prvně si uklidím ten svinčík, a potom si můžu teprve hrát. A to je dobře. Desky jsou stále fyzický nosič, opotřebovávají se a péče o ně je stejně důležitá, jako péče o pokožku novorozence. Preciznější péče o desku už se přenosce líbila a já se mohl konečně zaposlouchat.
Když klid a jistota hrají prim
Prvně na řadu přišlo album A Rush of Blood To The Head od Coldplay. První dojem z Gold3 byl takový, že hraje potichu. A opravdu tišeji hraje, oproti AT-VM95E bylo nutné přidat na hlasitosti – konkrétně z 32 na 40 (v případě JBL SA750), abych dosáhl podobné úrovně. Ale jak už jsem psal, tohle není holka divoká. tahle přenoska to nechce na člověka valit přímo. Za tišším projevem se totiž skrývá obrovská porce detailů. Zatímco u levnější přenosky gramofon i klidnější skladby z tohoto alba tlačí směrem na posluchače, Grado Labs Gold3 nabízí umírněný projev, s jasně zřetelnými detaily a hlavně daleko větším prostorem.
Posluchač už nesedí před divoce skotáčící kapelou v první řadě. Je spíše uprostřed, má rozhled, může vnímat každý detail, který se k němu šine. Má čas pro vyhodnocování a vychutnávání si těchto detailů. Green Eyes najednou budí ty správné emoce a já se nechal vtáhnout ničím nerušen do skladby tak moc, až jsem si skoro nevšiml, že dohrála.
Pokud se obáváte, že přijdete naprosto o zážitek z energičtějších skladeb, nikoliv. Tahle přenoska neslouží jen pro komornější hudbu. Naopak, precizní práci odvádí snad za každého scénáře. Album Superunknown od Soundgarden je toho důkazem. Opět lze slyšet mnohem více detailů, daleko větší prostor, ale nepřišel jsem o šťavnatost a říz skladeb. Gold3 dodává posluchači to, co umělec zamýšlel. Má mít skladba říz? Je tam. Má být spíše komornější? Komornější je.
Tahle tady není pro extra výrazné basy
Někoho by mohlo mrzet, že proti některým přenoskám zde není tak výrazná basová složka. Ona tu je. Tak akorát, ale co si budeme, mnoho posluchačů má rádo, když některé skladby trochu více kopou a tepou. V tomto případě by bylo dobré poohlédnout se jinde a hlavně nechat si poradit s výběrem. Ne každá přenoska musí sedět každému uchu. S jistotou ale můžu říct, že preciznost Gold3 je návyková, člověk se nechá skladbami velmi snadno unášet.
Dobrým případem jsou třeba Jamiroquai. Skladby z alba Travelling Without Moving už tolik nekopou. Všechno je více sametovější. Opět rozhodně nechci tvrdit, že je vše najednou nudné. Naopak, i v tomto případě platí vše výše zmíněné. Preciznost, prostorovost a klidnost. Někdo by ovšem mohl chtít srdce poskakující z hrudi do krku z basové kytary, a to cílem Grado Labs Gold3 rozhodně není. Ačkoliv vás Jamiroquai nepřibasují ke zdi, stále si je zkušený posluchač užije nadmíru. Po pár posleších si člověk na Gold3 zvykne a ví naprosto přesně, co od ní očekávat. A to je vlastně ta největší devíza přenosky. Chvíli se s ní seznamujete, zkoušíte si ji na různých scenářích, až zjistíte, jak na tom celkově je. A v tu chvíli si vás získá, protože každé další album, které domů přinesete, vám zprostředkuje už dobře známým způsobem a vy se nemusíte obávat, že něco bude jinak, než očekáváte.
Grado Labs Gold3 vám za těch skoro sedm tisíc korun dopřeje hlavně naprostou jistotu a klid v duši.
Závěr – Grado Labs Gold3 udělá z teenagera dospěláka
Gramofon JBL TT350 má sám o sobě více než dobré předpoklady, aby byl skvělou volbou i pro posluchače, kteří vyhlížejí posun své sestavy. Jeho předinstalovaná AT-VM95E slouží pro běžný poslech skvěle, nedělá ostudu a baví. Je ale dobře, že je tu pro gramofon potenciál dospět a začít hrát opravdu jako z praku. Grado Labs Gold3 přesně tohle činí. Z divokého mladíka vychovává dospělého muže, který může vyrazit do dospělého světa. Nabyl rozvahy, klidu i vědomostí. Klidnější projev s Gold3 dokáže slyšet, alespoň dle mého úsudku, vlastně kdokoliv. Nejde o chiméru, ani chtíč něco slyšet za každou cenu, protože cenový rozdíl je značný. Poslech je tišší a klidnější, ale za to plný detailů a prostorovosti. A hlavně sebejistoty.
Gramofonu lepší přenoska sluší a opět se vracím k tomu, že je škoda, že se JBL ve svých materiálech k takové možnosti tak úplně nehlásí. Grado Labs Gold3 z něj totiž dělá skvěle hrající gramofon. Možná je to pro gramofon vrchol a cokoliv nad tuto cenovou relaci už by bylo příliš. Je ale více než jasné, že si TT350, a nejen on, lepší přenosku zaslouží. A v případě, že se k takovému kroku rozhodnete, je Gold3 opravdu skvělou volbou. Určitě však neprohloupíte ani s dostupnějšími modely z řady Prestige. Zajímavostí také je, že jsem se ani v případě osazení Gold3 nedočkal u TT350 žádného nežádoucího hluku a šumu ve skladbách. Tihle dva si prostě rozumí. A já si troufnu ještě jednu poznámku. Važme si toho, že se něco někde dělá pořád poctivě a ručně. Jednou to tak být nemusí. A pak člověka teprve potěší, že tu přenosku doma má.
Grado Labs Gold3 vyjde na 6 790 Kč. K dispozici ke koupi je například na stránkách Audigo.cz, kterým děkujeme za zápůjčení.
Klady
- Precizní zpracování
- Čistý a detailní zvuk
- Tradice značky
- Ruční výroba
Zápory
- Vyžaduje lepší péči o desky (na jiný jsme nepřišli)
Specifikace
- Frekvenční rozsah: 10 – 55.000 Hz
- Typ: MI (MM)
- Oddělení kanálů při 1KHz: 35 dB
- Vstup: 47 kΩ
- Výstup při 1KHz 5cm/s: 5 mV
- Doporučený přítlak: 1,5 g
- Typ hrotu: E
- Induktance: 45 mH
- Rezistance: 475 Ω
- Compliance: 20 cm/dyne
- Náhradní hrot: U
- Uložení: 1/2″
- Hmotnost: 5,5 g
Domů »
Komentáře