Nakoukli jsme do výroby KEF, zdroj: hifimanie.cz
Domů »
KEF nám udělal velkou radost, když nám jejich lokální zastoupení nabídlo možnost navštívit výrobu reprosoustav přímo v Anglii. Zřejmě vás nepřekvapí, že jsme si to nenechali ujít. Závěr našeho týdne se tak nesl v duchu návštěvy Londýna i hrabství Kent, ve kterém leží město Maidstone. Právě tady se totiž rodí jedny z nejproslulejších britských reprosoustav. Naše návštěva společnosti KEF začala na rušné Victoria station, kde nás přivítali zástupci značky. Pak už začal maraton. Čekala nás totiž nejen návštěva úplně nové KEF Music Gallery, která plní od letošního června roli výstavní síně značky. Součástí programu byla i zastávka v Dolby Laboratories, kde nám ukázali ohromující sál Dolby Screening Room.
Dvě lokace se nemusí jevit jako závratné množství, ale s tím, co KEF Music Gallery nabízí, to bylo víc než dost. O to raději jsme byli, že návštěva samotné výroby proběhla až následujícího dne. Moderní prostor, který se nachází jen kousek od Dolby Laboratories a legendární čtvrti Soho, totiž propojuje poslechové místnosti, komunitní kavárnu a dokonce mu nechybí ani malé podcastové studio. Tak se tam s námi pojďte podívat.
KEF Music Gallery si fanoušci značky musí zamilovat
I když návštěvníky jako první přivítá kavárná KEFé, hlavní atrakcí jsou bezesporu poslechové místnosti. Ty společnost vybavila tak, že musí potěšit každého audiofila. Zakázkové řešení interiéru a bohaté akustické úpravy totiž dávají reprosoustavám skutečně vyniknout. A to i v případě simulovaného obývacího pokoje. Ten se sice tváří relativně civilně, ale přesto nabídne vestavné reprosoustavy KEF řady R s THX certifikací a hlavně úchvatné KEF Blade a exkluzivní regálovky KEF Reference 1 Meta.
Pořádný extrém přišel ale až v takzvaném Ultimate Experience Room. Právě tam totiž KEF prezentuje svoji referenční sestavu vestavěného domácího kina, v jejímž čele netrůní nic menšího než ohromné sochy jménem KEF Muon. A výrobce se dokonce nestydí podpořit jejich výkon čtveřicí subwooferů. Ohromující je ale i místnost samotná. Nechybí krásně designovaný akustický strop, který integruje osvětlení, resonanční panely ukryté v obkladech, a podle zástupců společnosti ani akusticky aktivní uložení lité podlahy. Skutečný extrém pak představuje další čtveřice subwooferů u zadní stěny, která má za úkol bránit vzniku stojatého vlnění tím, že přehrává signál ze subwooferů v opačné fázi. Po stránce zvuku je tak vše skutečně bez kompromisů.
Za zmínku stojí také malé, ale perfektně vybavené podcastové studio, které je součástí galerie a také komunitní kavárna. KEFé je totiž také společenským prostorem, který slouží jako místo setkávání fanoušků hudby, audiofilů i profesionálů z oboru. Návštěvníci si tak mohou užít sobotní poslechové večírky, při kterých se setkávají i s interprety alb.
Dolby nás přesvědčilo, že špičkové kino musí být soukromé
Po návštěvě KEF Music Gallery nás zástupci zavedli do Dolby Laboratories, která se nachází jen pár minut od galerie. Trochu nás zaskočil okamžitý zákaz pořizování fotografií, ale i tak jsme si užili možnost navštívit sál, ve kterém probíhají testovací projekce velkých filmových produkcí. Hlavní atrakcí byla Dolby Atmos sestava, která skvěle dokumentovala škálovatelnost inovativního zvukového formátu. Ať už jsme sledovali ukázku z Top Gun: Maverick, nebo poslouchali Loren Allred, která ústy Rebeccy Ferguson zpívá Never Enough v The Greatest Showman, šlo o parádní zážitek. A trailer Last Night in Soho nezůstával pozadu. Samozřejmě nemohlo chybět ani firemní demo, které Dolby vyladilo tak, aby odprezentovalo ty nejefektnější pohyby zvukových zdrojů. A také poslední novinku v podobě extrémního kontrastu projekce.
Právě projekci totiž ve svém Screning sále posunula společnost na novou úroveň pomocí nového projektoru s laserovým zdrojem světla. Moderní technologie nám zprostředkovala kontrast, který předčí LED televize a podle zastoupení Dolby zvládne konkurovat i OLED televizorům! To u projekce vskutku není běžné ani v nejlepších veřejných kinosálech s certifikací Dolby Cinema. A nejspíš ani nebude. Absolutní tma, kterou jsme mohli ve screeningovém sále vidět, je v komerčním provozu z bezpečnostních důvodů nedosažitelná.
I tak by ale bylo fajn, kdybychom se certifikovaného Dolby Cinema dočkali i v ČR. Souhra Dolby Atmos s laserovou Dolby Vision 4K HDR projekcí je totiž opravdu okouzlující. Nechává za sebou i náš aktuální TOP v podání IMAX projekce a to jak v podání černé, tak detailů a barev. Zatím tak naleznete Dolby Cinema sály, které mají kvůli kontrastu na plátně i velmi tmavý interiér, například v Mnichově, Linzu nebo ve Vídni.
Den druhý: výzkum, vývoj a výroba
Konečně se dostáváme přímo do srdce vývoje a výroby, kde nás přivítali přímo inženýři společnosti, kteří se podílejí na vývoji. A to byl skutečný zážitek. Poodhalili nám cestu reprosoustav KEF od prvních návrhů až po finální produkty. Viděli jsme tak firemní anechoickou komoru, kterou společnost využívá k měření prototypů reprosoustav, výrobu špičkových modelů Blade, Reference a Muon i vývojové zázemí, ve kterém vznikají digitální modely nových produktů ještě před prototypováním. Samozřejmě nemohl chybět ani historický exkurz v maličkém muzeu, kde společnost prezentovala prakticky všechny kroky, které od roku 1961 vedly k vývoji Uni-Q měničů a vlajkové lodi KEF Blade.
Tradice a inovace v KEF
Musím přiznat, že právě muzeum společnosti v doprovodu hlavního inženýra George Perkinse, který vede v KEFu oddělení akustiky, bylo skutečně skvělým zážitkem. Prezentace jednotlivých konstrukčních prvků a akustických fíglů, které Raymond Cook po založení Kent Engineering & Foundry využíval, byla dechberoucí. Už historicky první KEF K1 totiž pobavily inovativním využitím syntetických a kompozitních materiálů. Cook totiž ve snaze o hutný a výrazný basový projev sáhl při konstrukci membrány basového měniče po neobvyklém polystyrenu s hliníkovou fólií na vnější i vnitřní straně. Závěs, který v té době býval většinou ze stejného materiálu, navíc nahradil impregnovaným textilem. Dopřál tak membráně měniče výrazně širší možnost pohybu a s ní i citlivost a výkon.
Viděli jsme i jedny z prvních reprosoustav řady Reference s basovými Force Cancelling měniči, pomocí kterých výrobce vyřešil problémy s přenosem výrazných vibrací na korpus reprosoustavy. Dosud toto řešení výrobce využívá u subwooferů i v reprosoustavách Blade. Tehdy byly ale basové měniče modelu KEF 105 uschovány uvnitř korpusu a doplňovaly D’Appolito uspořádání středů a výšek. Uni-Q, který je posadil do jediné osy, měl teprve přijít. A to na konci 80. let spolu s maličkými neodymovými magnety motoru, které umožnily přesun výškáče do nitra konstrukce středobasu.
Uni-Q: Srdce každého reproduktoru KEF
Právě technologie Uni-Q je dnes jádrem většiny reproduktorů KEF. Její koaxiální design přináší rovnoměrnější disperzi zvukového pole, které umožňuje posluchači přesně identifikovat jednotlivé nástroje hudební scény. A nutno podotknout, že její postupné zdokonalování přináší skvělé výsledky. Uni-Q totiž dnes nespočívá pouze v koncentrickém uspořádání pásem. Středobasový měnič se totiž zároveň chová i jako hornový nátrubek pro výškový měnič, a tak dál vylepšuje prostorovost reprodukce i efektivitu provozu měniče. Díky tomu se mohou posluchači reprosoustav KEF radovat z bohatství jemných detailů, které by se jinak ztratily.
Během naší prohlídky nám George Perkins podrobně vysvětlil proces vývoje různých měničů s technologií Uni-Q. Rozhodně totiž není jediný. Vše přitom začíná u digitálního návrhu měniče i samotné reprosoustavy. Teprve když se podaří dosáhnout požadovaných parametrů v počítači, s využitím digitálního dvojčete, vyrazí koncept do produkce prototypu. Ten pak slouží k ověření konceptu prostřednictvím měření, které typicky potvrdí předpokládané vlastnosti a také k jemné ladění reprosoustavy při reálném poslechu. I tady se tak projevuje historické dědictví společnosti, která byla v počítačovém vývoji reprosoustav průkopníkem už v 70. letech minulého století.
Méně prototypů více muziky
Počítačové simulace společnost využívá také při návrhu korpusů. I jejich tvar totiž hraje při reprodukci nezanedbatelnou roli. Pokud jste si tedy mysleli, že nezaměnitelný tvar KEF LSX II LT je jen samoúčelný design, byli jste na omylu. Jejich úběžné čelo totiž umožňuje vyšším středním frekvencím i výškám, které do prostoru rozptyluje konstrukce Uni-Q měniče, plynule obtékat reprosoustavu. Vyhnou se tak difrakci, která vzniká na hranách běžných korpusů ve tvaru kvádru.
Stejné je to i s materiály. Ty si KEF vždy předem otestuje pomocí laserového vibrometru, aby nemusel spoléhat na data od dodavatelů a pak jejich věrný matematický model využije pro návrh nových produktů. Samotný prototyp tak často může vzniknout v jediném kusu a ušetří spoustu materiálů, který by padl za oběť standardnímu prototypování. I tak se dá řešit snižování ekologické zátěže.
Výroba těch nejlepších reprosoustav
Když se dostanete do výrobních kapacit společnosti, popadne vás dojem, že bystě měli přehodnotit svoje ekonomické schopnosti. Provoz působí tak, jako že se nevyrábí nic jiného než řady Reference, Blade a extrémní Muon. Můžete ale zůstat v klidu. Tady se prostě jen stalo to co většině výrobců. Dostupnější modely se v rámci cenové optimalizace staví v Číně. Fanoušky ale potěší, že i v tomto případě si KEF pro jejich výrobu postavil vlastní zařízení.
Velmi nás ale překvapilo, když jsme se dozvěděli, že tamtéž vznikají i výhybky pro prémiové modely. Jejich špičkové komponenty přitom KEF vyrábí přímo v Anglii. Ty tak putují z UK do Číny, kde je výrobce osadí na výhybku a pak zase zpátky do Maidstone, kde je lokální zaměstnanci otestují a instalují do těch nejlepších reprosoustav, které tu vznikají. To ale zřejmě jen dokládá vysokou hodnotu britské práce, kvůli které byla taková optimalizace nezbytná.
A že je radost tu britskou práci sledovat. Technici před instalováním testují každý jednotlivý měnič i výhybku. Samotná reprosoustava jde před zabalením do měřící komory, kde se zkontroluje, že odpovídá referenci hned pomocí dvou mikrofonů. Tolerance je přitom velmi nízká a tak nehrozí, že by se do prodeje dostala reprosoustava, která nesplní vysoké standardy výrobce.
Samozřejmostí je důsledná pečlivost při instalaci komponent a dokonce i při balení. V tomto ohledu zachází výrobce tak daleko, že celý proces natáčí na video, aby mohl případné poškození reprosoustavy v průběhu přepravy řešit s dopravcem, nebo prodejcem. Z výroby jednoduše musí reprosoustavy Reference, Blade i Muon odcházet v perfektním stavu bez jediného škrábnutí.
Závěrem
Ještě jednou musíme poděkovat lokálnímu zastoupení společnosti za příležitost osobně KEF navštívit a přiblížit vám, jak britské reprosoustavy vznikají. Možnost poznat ryze moderní KEF Music Gallery a tradiční výrobu KEF v doprovodu špičkového odborníka na akustiku byla nezapomenutelná.
Pokud chcete zažít něco podobného přímo u nás v ČR, nezapomeňte, že už brzy proběhne AQ Show 2024, kdy brány své výroby otevře české AQ.
Domů »
Komentáře