Hlavní akustický inženýr společnosti David Bosch ukazuje jak probíhá návrh výškového měniče, zdroj: hifimanie.cz
Domů »
S radostí se musíme pochlubit, že nám věnoval svůj čas David Bosch z KEF, který má na starosti vývoj reprosoustav a ladění jejich měničů i korpusů. Setkali jsme se s ním už v minulosti při naší návštěvě ve výrobě v Maidstone. Tentokrát jsme ale měli prostor pro delší povídání a jsme moc rádi, že vám ho můžeme zprostředkovat.
Pokud vás zajímá, jaké technologie KEF používá, co David vnímá jako nejdůležitější součásti konstrukce a s jakými výzvami se musel při vývoji reprosoustav potýkat, tak neváhejte a čtěte dál. Přijde řeč i na kabely a aktuální situaci spojenou se cly.
Rozhovor s inženýrem KEF Davidem Boschem
Davide, navážeme tam, kde jsme skončili. Od naší návštěvy uplynulo už pár měsíců. Co se od té doby ve vašem vývoji změnilo nebo posunulo?
Změny v Maidstone žádné nejsou, ale pracujeme na novinkách, které překvapí velmi inovativním přístupem. Víc ale zatím přiznat opravdu nemůžu. Co ale říct musím je, že řadě Q Meta, kterou jsme vám tehdy ukázali, se daří moc dobře. Nebudu zastírat, že nám dělá obrovskou radost.
Tomu se vůbec nedivím. My si vyzkoušeli KEF Q7 Meta a ten zvuk je návykový. Když už ale můžeme mluvit s inženýrem, pojďme zase dál od obchodu ke zvuku. V naší reportáži jsme zmiňovali důležitost tvaru korpusu. Jaké aspekty hrají podle vás zásadní roli při jeho návrhu a plánujete nějaké významné změny?
David Bosch: Kdepak, není důvod měnit to, co funguje. Třeba propojení Uni-Q a tvaru čelní stěny reprosoustavy. Můžeme možná pracovat na ještě lepším navázání a dalších detailech, ale ten princip pracuje bezvadně.
Jsou tu ale i další aspekty. Například naše technologie Metamaterial není jen pohlcující akustický labyrint, který jednoduše přidáte k jakémukoli. měniči. Pro každý měnič ho musíme navrhovat zvlášť včetně kanálu, který vede vlnění od membrány až ke vstupu do samotného labyrintu. Nesmí tam vznikat žádné odrazy. U každé reprosoustavu tak musíme vše zpracovávat téměř od nuly. Ale naštěstí víme jak na to.
V Maidstone jsme viděli CFD simulace, laserový vibrometr i pokročilé modelování ozvučnic. Jak vám tyto a další nástroje pomáhají ve vývoji?
Hodně zajímavá je například FEA analýza, která nám pomáhala při vývoji P-Flex závěsu měničů v subwooferu KC62. Ten se mimo jiné vyznačuje extrémně pružným závěsem, který ale na rozdíl od jiných netrpí na deformace v důsledku změn tlaku uvnitř korpusu. Jsem tak schopni dosáhnout opravdu vysoké efektivity i délky chodu, aniž by vznikaly nežádoucí deformace závěsu, které do reprodukce vnáší nepříjemné zkreslení. To by bez FEA, tedy analýzy koncových prvků mechanického systému, nebylo možné.

Důsledné simulace umožnily vznik inovativního závěsu KEF P-Flex (nahoře), který se nedeformuje tak, jako běžný (dole), zdroj: kef.com
Metamateriál a konstrukční výzvy
Jaké materiály nebo technologie v současnosti zkoumáte? A má Uni-Q stále kam se posouvat?
Nové materiály zkoumáme a testujeme prakticky neustále. A s tím souvisí i vývoj nových řad Uni-Q, které se v naší laboratoři rodí týdny i měsíce. Výsledek je jasný, nová verze musí vždy přinést nějaký pokrok.
Uni-Q používáte napříč většinou produktových řad. Jak se liší jeho konstrukce například v LS50 Meta oproti modelu Blade? Existují nějaká omezení této technologie, která vás vedou k hledání alternativ nebo doplňků?
(Směje se) Kdepak, Uni-Q určitě opustit neplánujeme i když se rozhodně nebráníme i jiným řešením tam, kde to dává smysl. Faktem ale je, že Uni-Q funguje skvěle i když je to vždycky konstrukční výzva. Pořádně vyladit dva magnetické obvody do jednoho celku není jen tak, obzvlášť, když do jednoho prostoru potřebujete dostat i akustický kanál výškového měniče pro Metamateriál. Každý z měničů přitom musíte naladit pro konkrétní reprosoustavy. Právě v tom spočívají odlišnosti mezi jednotlivými modely.
Je Uni-Q důvodem pro poměrně nízké impedance vašich reprosoustav?
Tak bych to asi nezjednodušoval. Ale chtěl bych poznamenat, že se snažíme u všech reprosoustav držet impedanci v rozumných mezích. Jako minimum máme nastavených 3,2 ohm i když je nutné přiznat, že už jsme měli i náročnější reprosoustavy. Mám na mysli Blade One Meta, které občas klesají až k 2,8 ohm. To ale není způsobeno magnetickými obvody jako spíš náročností správného navázání basového a středového pásma.
Jak vidí David Bosch z KEF aktuální situaci na trhu?
Víme, že KEF vyrábí jak v Asii, tak ve Velké Británii. Jak si KEF aktuálně poradí s nejistotou v mezinárodním obchodě, zejména s novými americkými cly na zboží přicházející z Číny?
Tohle je sice otázka spíš na kolegy z jiných oddělení, ale snad se nic nestane, když řeknu, že to nejspíš zvládneme. Máme robustní dodavatelský řetězec, který nám dává dostatečnou flexibilitu k tomu, abychom zákazníkům zatím nemuseli hýbat s cenami ani dostupností produktů. Britského a Evropského trhu se z našeho pohledu aktuální situace nedotkne.
Tak to je skvělá zpráva, ale stejně se musím zeptat, uvažujete o nějakých významnějších změnách v dodavatelském řetězci nebo výrobě?
Nic takového zatím neplánujeme, jak už jsem řekl, naši partneři i naše výrobní kapacity zvládnou vše řešit v rámci zajetých postupů podobně, jako když nám v minulosti některý z dodavatelů komponent na nějakou dobu vypadl z jiných důvodů. Vzpomeňme si třeba na COVID.
Naši čtenáři jsou často zvědaví na debaty ohledně kabelů, podložek, síťových filtrů a dalších doplňků. Jaký je váš názor – jako člověka i jako inženýra?
Existuje příslušenství, které funguje, a takové, které ne. Já jsem přesvědčen, že by výrobce vždy měl být schopen vysvětlit, jak daná technologie funguje. Ostatně i my zveřejňujeme k novým reprosoustavám vždy dokumentaci ve formě White Paperu. To je dokument, který vysvětluje použité technologie i přínos konkrétních designových a konstrukčních rozhodnutí. Najdete je přímo u nás na webu.
Já bych svým přátelům doporučil vždy kvalitní kabel rozumné délky i když žádnou preferenci značky nemám. Určitě se ale shodneme na tom, že základ jsou reprosoustavy a odpovídající zesilovač.
Jak vznikají nové modely a jsou aktivky na vzestupu i v KEF?
To bez pochyb. Pojdmě ale zpátky k reprosoustavám. Jak vlastně přicházíte s novými modely?
Novinky se rodí především na základě poptávky. Vždycky sledujeme trendy i úspěšnost našich produktových řad a z toho vzniká plán, který říká, co bychom měli nabídnout příště. A když říkám příště, myslím tím třeba za dva roky. To byl třeba případ KEF LS60 Wireless.
Kolegové pozorují poptávku a přijdou s tím, co by měla nová reprosoustava splňovat. Na základě toho vznikne takzvaný produktový brief, se kterým se my inženýři a naši designéři musíme poprat. Typicky se řeší především plánované nasazení nového produktu. Kde bude hrát a jak bude našim fanouškům sloužit při každodenním poslechu. Naší starostí je především dosáhnout hladké a vyrovnané odezvy, která posluchačům přinese skvělý hudební zážitek.
S ohledem na uživatelskou zkušenost, vnímáte v poslední době rostoucí zájem o aktivní systémy?
To určitě ano. A osobně to vnímám pozitivně. Spousta posluchačů nemá čas a kapacitu aby ladili vlastní dělený systém. Naše reprosoustavy jim přitom umí nabídnout skvělý zvuk hned po vybalení z prodejního balení. Zároveň věřím, že právě takové reprosoustavy mohou pro leckoho být vstupní branou do světa velkého Hi-Fi. Na druhou stranu ale být nemusí. Moderní reprosoustavy dnes umí velké věci.
Inovativní funkce i chytré konstrukce z dílny KEF
Když je řeč o velkém Hi-Fi, na který z aktuálních reprosoustav KEF jste nejvíce hrdý? Nemyslím tedy oficiální pýchu KEF Muon. Zajímá mě spíš model, který nabízí nečekaný výkon nebo promyšlený design a konstrukci?
Určitě je to Blade 2 Meta, KEF LS50 Meta a vlastně nepochybně basová část LS60 Wireless. To byl velký oříšek. Postavit takhle štíhlou reprosoustavu s přesným a důrazným basem není jen tak. Museli jsme do korpusu dostat čtyři woofery s 14mm výkmitem, které pracují v protipohybu.
Museli jsme tehdy museli do jediného magnetického obvodu integrovat dvě cívky. Kromě důkladné mechaniky jsme s u KEF LS60 Wireless navíc pracovali i s novou technologií Smart Distortion Control. A musím říct, že ta je opravdu zajímavá.
Jak funguje a co umí?
Asi tušíte, jak funguje potlačení okolních hluků u bezdrátových sluchátek. A tohle je něco podobného, tady se ale nezbavujeme okolního hluku ale zkreslení samotného měniče. KEF LS60 Wireless neustále předvídají mechanické chování měničů a jejich zkreslení, které vzniká na základě jejich fyzikálních limitů. Díky tomu může signál upravit opačným zkreslením, které se při reprodukci s tím původním vzájemně vyruší. Podstatné je, že zkreslení je pryč a původní signál dorazí k posluchači s nebývalou čistotou.
Integrované DSP v reálném čase vyhodnocuje chování měničů a sleduje zkreslení už v zárodku. Ihned přitom upravují signál tak, že ve výsledku eliminují přirozené zkreslení basového měniče. Zní to komplikovaně, ale výsledek stojí za to – přesnější a čistší basy, fázově přesnější reprodukce a s ní i lepší zobrazení prostoru.
KEF Music Gallery nejen v Británii?
To je nesmírně zajímavé, snad se nám brzy podaří technologii otestovat. Vzpomínám na chvíle v KEF Music Gallery, kde jsme si poslechli i kino s KEF Muon. Plánujete rozšíření konceptu i do dalších zemí – třeba někam do střední Evropy?
Music Gallery máme nejen v Londýně. Fanoušci mohou podobné showroomy navštívit i v Hongkongu, Tokiu a Pekingu. Koncept bude určitě pokračovat. I když nemůžu aktuálně říct nic konkrétního, tak tuším, že už nyní kolegové pracují na dalších lokacích..

KEF Muon v referenčním poslechovém Dolby Atmos kině londýnské KEF Music Gallery, zdroj: hifimanie.cz
Tak se třeba jednou dočkáme i u nás. A nakonec už mám jen jednu otázku. Máte nějaký vzkaz pro fanoušky KEF v České a Slovenské republice?
Teď možná nebudu úplně značkový, ale pro mě je tohle důležité. Chtěl bych vám i vašim čtenářům vzkázat, že skvělé audio si může dopřát skutečně každý. Dlouhodobě je mým osobním cílem je, aby k takovému systému mělo přístup co nejvíce lidí. V KEF jsme parta reproduktorových nerdů. Prožíváme opravdu každý detail reprodukce. To ale není nezbytné.
Kdo má omezený rozpočet, může vše řešit i dostupnějšími cestami. Stačí kvalitní reprosoustavy, třeba i starší zesilovač a odpovídající zdroj zvuku. A těch je dnes plno v různých cenových kategoriích. Hudba, která nám svou krásou zlepšuje život, si tu trochu péče zaslouží.
Závěr a poděkování
Osobní virtuální setkání, na které si pro nás David Bosch z KEF udělal čas, bylo nesmírně zajímavé. Musím proto ještě jednou poděkovat a popřát, ať se společnosti daří. To ale nejspíš ani nebude třeba, protože s nedávno oznámeným partnerstvím jistě nabere zájem o značku na obrátkách.
Tak jako tak děkujeme a těšíme se nové modely i další příležitosti k setkání.
Domů »
Komentáře