zdroj: hifimanie.cz
Domů »
Když vám do ruky padnou iLoud Micro Monitor Pro od italských IK Multimedia, budete v šoku. Ten druhý přitom zažijete, jakmile poprvé zaburácí. Takový bas vás z tak malých aktivek zaskočí, stejně jako fakt, že výrobce dokázal vměstnat studiový zvuk do tak drobného zařízení.
Asi už tušíte, že tady půjde o digitální kouzla a budete mít pravdu. A výrobce si jich připravil spoustu. A musím přiznat, že některá jsme ani neotestoval v plném rozsahu. Například simulaci různých audio systémů – od televizoru, přes mobilní telefon, až po bluetooth repráček doma každý neocení. Navíc je pro tyto funkce třeba specifický placený software.
I tak jsme ale reprosoustavy pořádně otestovali hned se třemi zdroji a nakonec jsme zkusili i automatickou kalibraci. Tak se s námi pojďte podívat, jak to celé dopadlo. Základní vlastnosti už beztak znáte z našeho článku o jejich dostupnosti.
Balení iLoud Micro Monitor Pro potěší kalibračním mikrofonem
Reprosoustavy nám do redakce dorazily ve dvou separátních boxech. S ohledem na to, že si jich profesionálové do studia mohou koupit i lichý počet, dává to naprostý smysl. Uvnitř přitom nenajdete nic víc než samotné aktivní reprosoustavy, napájecí kabel a USB kabel pro spojení s výše zmíněnou studiovou aplikací. Ta umožňuje pokročilou kalibraci s více měřícími body i simulace nejrůznějších zvukových zařízení, která přijde muzikantům i zvukařům vhod.
Pro nás je ale podstatná podoba párového setu, který ten má ještě jedno překvapení navíc. A tím není nic jiného než solidní kalibrační mikrofon. Ten díky integrovanému kalibračnímu software dokáže vyladit projev reprosoustav i bez pomoci počítače.

V balení stereofonního páru potěší příslušenství v podobě kalibračního mikrofonu, zdroj: hifimanie.cz
RCA či XLR kabely pro spojení se zdrojem si tak každý musí pořídit vlastní. To ale mezi muzikanty a zvukovými inženýry jistě není potíž a běžný smrtelník třeba pořídí jen obyčejný Jack kabel, s dvěma RCA zakončeními. Právě ten totiž představuje tu nejsnazší cestu ke spojení reprosoustav s počítačem.
Design a zpracování, které snese i hrubší zacházení
Už na první pohled je jasné, že iLoud Micro Monitor Pro nepřišly soutěžit o cenu za nejkrásnější stereo. Jde o pracanty, kterým IK Multimedia cílí hlavně na ty, kteří ladí hudbu v polních podmínkách. I tak ale působí na pracovním stole poměrně přívětivě a díky kovovým krycím mřížkám jim nehrozí ani poškození od nenechavých ratolestí.

Účelné provedení s výklopnou nohou potěší praktičností a odolností spíš než designem, zdroj: hifimanie.cz
Většinu kompaktního těla s rozměry pouhých 208 x 105 x 153 mm, které ukrývá i výkonové zesilovače a DSP procesor, tvoří odolný matný plast. I díky němu se podařilo udržet hmotnost na solidních 1,37 kg, díky kterým slouží monitory muzikantům i na cestách. Na spodní straně přitom najdeme klasický stativový závit a výklopnou přední nohu, která usnadní zacílení výškového měniče na ucho posluchače.
Výrazně zajímavější je zadní strana monitorů, která nese kromě konektoru napájení také analogový RCA a XLR vstup. Přítomný USB-C konektor je tu bohužel pouze pro spojení se softwarem a jako audio vstup nefunguje. Zadní strana nese i veškeré ovládací prvky. Ty zahrnují volič základní hlasitosti, tlačítko napájení a vcelku obsáhlou sadu tlačítek a diod, která umožňují doladit projev monitorů v závislosti na konkrétních přáních a podmínkách. Integrované DSP toho totiž dovoluje poměrně dost.
Micro Monitor Pro se přizpůsobí okolnostem
Základní úpravy zvukového projevu zvládne uživatel i bez měření a počítače. Tlačítka na zadním panelu totiž nabízí volbu posílení či omezení vysokých frekvencí i basů a také nastavení ořezu spodních frekvencí na hranici 50 nebo 80 Hz. Hned první tlačítko přímo pod logem výrobce přitom dává možnost zvolit mezi základním nastavením DSP, projevem optimalizovaným pro ustavení na pracovním stole a kalibrovaným profilem.
Ke kalibraci není nutné hned sahat po počítači. Vstupní XLR konektor totiž slouží mimo jiné i jako vstup pro měřící mikrofon, který výrobce ke stereofonnímu páru přikládá jako bonus. Monitory přitom disponují vlastním integrovaným softwarem pro automatickou kalibraci kompenzací prostorové akustiky. Ten po připojení mikrofonu a jeho správném ustavení vše zvládne za uživatele. Je ale omezený na jediný měřící bod a tak bohužel nedosahuje přesnosti důsledné kalibrace pomocí PC.

Kalibračnímu mikrofonu u nás práci výrazně znesnadnila absence profesionálního stojanu, zdroj: hifimanie.cz
Volby, které je možné ovlivnit pouhým tisknutím tlačítek fungovaly naprosto bez jakéhokoli zaškobrtnutí a po většinu testování jsme tak poslouchali se základním nastavením pro provoz na pracovním stole. Po základní kalibraci přitom došlo ke zpřehlednění scény, ale zřejmě i v důsledku absence pořádného hudebnického stativu neproběhla tak abych abych mohl její přínos považoval za podstatný. Ze zkušeností zahraničních profesionálů, kteří pomocí SW dostanou monitory k naprosto vyrovnanému projevu ale vyplývá, že chyba byla spíš na mojí straně. To ovšem nemění nic na tom, že jsem byl mile překvapený už v základu.
Náročnější posluchači potřebují předzesilovač
iLoud Micro Monitor Pro disponují vlastním nastavením hlasitosti na zadní straně. Ale s ohledem na jejich kompletně nezávislou konstrukci není řešením ovládání hlasitosti. Hodí se pouze jako nastavení vyvážení, nebo maximální hlasitosti. Běžných korekcí už se musí ujmout zdroj. A tím může být PC, moderní streamer, nebo klasický předzesilovač.
Nejvíce jsme si tak monitory užili při testování Eversolo DMP-A6 Gen2, které podobně jako třeba dostupnější WiiM Ultra nabízí režim předzesilovače. Ty se postaraly o přehrávání i regulaci hlasitosti naprosto bez potíží. Většinou nebyl při běžném používání problém ani s PC, respektive Macbookem. I ten umožňuje snadnou úpravu hlasitosti.

Nejlépe monitory fungují s předzesilovačem, který dnes nabízí i moderní streamery, zdroj: hifimanie.cz
Drobnou potíž představovalo až zapojení přes xDuoo TA-30, které na RCA výstup posílá jednoduše to, co do jeho DAC pustíte. Řízení hlasitosti z notebooku je v tu chvíli to tam, stejně jako kdykoli se rozhodnete pro bit-perfect streaming z Tidalu. Tehdy totiž do digitálních dat jednoduše zasahovat nemůžete – už by nebyla bit-perfect. A tak je třeba externí regulace pomocí předzesilovače.
Rozhodně nejde o chybu nebo závažný problém. Jen jde o vlastnost, na kterou je dobré pamatovat a v případě, že si potrpíte na maximální věrnost se příslušně zařídit.
iLoud Micro Monitor Pro klamou tělem a okouzlují zvukem
Relativně mobilní studiové monitory zazářily především se zmiňovaným streamerem Eversolo, který nabízí solidní XLR i RCA výstup. Tehdy také ukázaly, že dokážou bez potíží postihnout rozdíly mezi jednotlivými zdroji. A jaký byl projev? Ve zkratce bohatý, hutný a detailní. A skvělou zprávou je, že takový zůstal i při realistické poslechové hlasitosti. Na limity DSP, které jednoduše fyzikální limity měničů překročit nemůže, dosáhnete až když si budete chtít realisticky simulovat metalový koncert nebo taneční klub.
V základním nastavení u nás iLoud Micro Monitor Pro hrály pěkně vyrovnaně. Kalibrace s improvizovaným stativem je spíše rozhodila, zdroj: hifimanie.cz
Nebojte, nekonají se zázraky. obří bas od 20Hz nečekejte. Ale budete překvapení i tak. Z něčeho, co na pohled působí trochu jako plastová aktivní reprosoustava z konce 90. let totiž nečekáte tak věrných, rychlých a přesných ani těch 50 Hz. Obzvlášť, když je doplňují skvěle srozumitelné středy a krásně vzdušné výšky. Tohle prostě není láska na první pohled, ale když dojde na poslech, tu praktickou fasádu jim rychle odpustíte.
Přímočarý projev bez výrazných příkras
Jak byste asi čekali, iLoud Micro Monitor Pro hrají se studiovou upřímností. Ladění je přirozenější než u maličkých FiiO SP3 BT a přirozeně si při tom sáhnou hlouběji. Vše je pěkně utažené, přímočaré a překvapivě přirozené.
Výsledek pro někoho může být trochu dvojsečný. Kdo četl naši recenzi Eversolo asi už ví, že takové The Day That Never Comes od kapely Metallica není na iLoud Micro Monitor Pro žádný velký požitek. Slabá nahrávka vede zcela pochopitelně ke slabému poslechu i když se streamer trochu pomáhá. Ale naštěstí to funguje i naopak.
Stereofonní obraz ostrý jako břitva
Při správném rozmístění a lehkém naklopení směrem k uším nabízí iLoud Micro Monitor Pro opravdu parádní lokalizaci nástrojů. Stereo obraz není široký jen pro efekt – každý nástroj má v mixu své pevně vymezené místo a kontury zůstávají stabilní i při nižší hlasitosti. To pomáhá mimochodem i dojmu z počítačových her a filmového obsahu. Na nahrávce So What od Milese Davise lze jasně slyšet oddělení trubky, piana i kontrabasu. Jednotlivé vrstvy se neslévají a zachovávají si přirozenou hloubku. Jednoduše poslech v blízkém poli jak má být.
Ještě výrazněji se přesnost projeví na elektronice – například u skladby Everything in Its Right Place od Radiohead, kde se vokální smyčky pohybují napříč scénou, zatímco zpěv zůstává ukotvený uprostřed. Ani moderní pop jako Bad Guy od Billie Eilish reprosoustavám nedělá potíže – suché perkusivní zvuky znějí přesně a napjatě, což svědčí o rychlé odezvě měničů a dobře zvládnutém DSP.
Přirozené hlasy i solidní dávka dravosti
Ve středním pásmu se iLoud Micro Monitor Pro chovají překvapivě vyváženě. Vokály působí přirozeně a mají pevný středový základ, který je podrží i v hustších aranžích. Jemné nuance jako sykavky nebo nádechy nezanikají a neschovávají se za efektní lesk výšek. Nejlépe to vynikne u skladeb s minimální instrumentací – třeba u When the Party’s Over od Billie Eilish. Hlas tu působí intimně, zůstává krásně ukotvený ve středu scény a zároveň jemně dýchá do prostoru. Nic se netlačí dopředu ani zpět, vše drží pohromadě.
Zároveň ale nejde o nudný nebo sterilní projev. Na rockových a elektronických nahrávkách se střední pásmo umí pořádně opřít – třeba kytary v The Pretender od Foo Fighters jsou patřičně agresivní, ale neřezavé. Mikro Monitory tak ukazují, že i bez hlubokého boxu a velkých měničů může být střed hutný, konkrétní a správně řízný – a to i při běžné poslechové hlasitosti. Alespoň tedy pro Rock’n’Roll.
Malý velký bas založený na DSP
Při rozumné hlasitosti a blízkém poslechu umí iLoud Micro Monitor Pro servírovat bas, který je nejen čitelný. Neschází mu ani překvapivě uspokojivý attack. Dokonce i Royals od Lorde zní sebevědomě, s měkkým, ale přesně ohraničeným spodkem. Když ale přijde ten masivní základ, nemají maličké měniče šanci. Obzvlášť tedy, když se pokusíte vytáhnout hlasitost výš. Charakter spodních frekvencí je spíš utažený než nafouknutý, a i když je tu solidní základ celé scény, ten objem a hřejivost nižších frekvencí trochu schází. Reálně by ale při těchto rozměrech čekal člověk ještě mnohem méně.
Právě tady se ukazuje síla DSP, které v praxi funguje výborně. Při běžných poslechových hlasitostech budete mít podle zvuku pocit, že před vámi stojí 3x větší reprosoustavy. Nesmíte ale chtít simulovat klubovou scénu v obýváku. Pro běžný poslech reprosoustavy DnB i Techno zvládnou. solidně, ale na večerní párty to fakt není. A pokud si budete chtít pustit trochu důrazněji třeba Jamese Blakea a jeho Limit To Your Love, uslyšíte limity iLoud Micro Monitor Pro zcela jasně. Ale ruku na srdce, tohle zvládnou v plném rozsahu horko těžko i leckteré sloupy.
Verdikt: malé, chytré, se studiovou duší
iLoud Micro Monitor Pro nejsou jen malé aktivky pro pracovní stůl. Jsou to seriózní studiové monitory v těle přenosného zařízení, které dokáže s pomocí DSP a chytré kalibrace vyždímat ze svého objemu maximum. Nejsou úplně univerzální – pokud čekáte fyzický tlak subbasu, sáhněte jinam. Ale pokud potřebujete na stůl věrný, čitelný a rychlý zvuk se skvělou dynamikou v malém prostoru tady jste doma. Hráči a fanoušci filmů přitom budou mít velkou radost ze srozumitelnosti a lokalizace zvukových zdrojů.
Když zkousnete funkční profesionální design, který není z těch nejatraktivnějších a dopřejete iLoud Micro Monitor Pro i solidní zdroj, odmění se vám zvukem, který by v hi-fi sférách stál více. S integrovaným bi-ampingem a dobře odladěným DSP vymačká pěkné výkony i z dostupného streameru jako je WiiM Ultra. A to je něco, co ocení nejen hudební tvůrci a filmaři, ale i náročnější milovníci hudby, kteří hledají víc než jen hezké basy.
Za zapůjčení děkujeme společnosti DISK, která má iLoud Micro Monitor Pro aktuálně v nabídce za 15 090 Kč za pár.
Klady
- Skvělá prezentace prostoru
- Přesný věrný projev
- Nečekaně silný svižný bas
- Velmi dobrý poměr cena/výkon
Zápory
- Utilitární design
- nutnost externího řízení hlasitosti
Specifikace iLoud Micro Monitor Pro
- Typ: Pár dvoupásmových digitálně řízených kompaktních studiových monitorů
- LF měnič:
- Středobasový reproduktor
- Průměr: 3″
- Materiál: Kompozitní celulózové vlákno
- Zakázková výroba
- VF měnič:
- Výškový driver
- Průměr: 0,75″
- Materiál: Hedvábný kulový vrchlík
- Vstupy:
- Linkový symetrický: XLR (Canon)
- Linkový nesymetrický: RCA (Cinch)
- Mikrofonní (pro měřicí mikrofon): XLR (Canon)
- USB-B pro měřicí program ARC
- Kompatibilita:
- Ovládací software X-MONITOR (macOS, Windows)
- Akustická konstrukce:
- Uzavřená s basreflexem
- Zesilovač:
- Bi-amping
- Třída D
- Celkový výkon: 50 W RMS (jeden monitor)
- LF: 30 W RMS
- VF: 20 W RMS
- DSP pro přizpůsobení akustice místnosti
- Crossover:
- Typ: Digitální, lineární fáze
- Dělicí frekvence: 2,5 kHz
- Frekvenční rozsah:
- 50 Hz až 20 kHz ±2 dB
- 42 Hz až 22 kHz @ -10 dB
- Fázová odezva:
- Koherentní v rozsahu +/- 30° od 500 Hz do 20 kHz
- Citlivost:
- Signál -10 dBu generuje 90 dB SPL @ 1 m
- Akustický tlak:
- Trvalý maximální SPL: 94 dB
- Špičkový SPL: 109,3 dB (pár)
- LF Extension:
- Zdůraznění basů: 50 Hz, 80 Hz
- Trim korekce:
- LF trim (basy): 100 Hz
- HF trim (výšky): 8 kHz
- Nastavení umístění:
- Na stativu, na stole
- Napájecí zdroj:
- Interní PSU
- Napětí: 90 – 240 V AC
- Kmitočet: 50 nebo 60 Hz
- Max. spotřeba: 1 A (na jeden monitor)
- Rozměry (jeden monitor):
- 20,8 x 10,5 x 15,3 cm
- Hmotnost (jeden monitor):
- 1,37 kg
- Balení obsahuje:
- 2× iLoud Micro Monitor Pro White
- 2× napájecí kabel
- 2× USB kabel
- 1× ARC mic
Domů »
Komentáře