reklama
PanzerGlass iPhone 15

Vivid Audio Moya M1: překoná Dickie své B&W Nautilus?

Vivid Audio Moya M1: překoná Dickie své B&W Nautilus?
2024-03-19T08:18:34+01:00
• 19. 3. 2024

High-End reprosoustavy VIVID Audio Moya mají potencíál překonat Bowerse &Wilkins Nautilus, zdroj: vividaudio.com

Reprosoustavy Vivid Audio Moya M1 slibují revoluci ve světě high-end audio technologií. Nejnovější výtvor Laurence Dickieho, který stál u zrodu legendárních B&W Nautilus, se pyšní inovacemi, které by mohly překročit jeho předchozí mistrovské dílo. S pěti pásmy a třinácti měniči slibují Moya M1 kvalitu reprodukce, která má potenciál posunout standardy pro luxusní high-end poslech. Nové vlajkové lodi výrobce nemůžeme upřít impozantní vizáž, která ač extrémní, nepůsobí tak polarizujícím dojmem jako původní vrcholný model Giya. Rozhodně nepochybujeme, že zvuková prezence reprosoustav bude přinejmenším stejně výrazná, jako jejich korpus. S cenovkou překračující 10 000 000 Kč a hmotností atakující 700 kg na pár je to ostatně na místě.

Moya M1 v interieru

Vivid Audio Moya M1 jsou skutečně impozantní, zdroj: vividaudio.com

Novinka, která je zhmotněním Dickieho snu o nekompromisní reprosoustavě, prý vznikala v době koronavirové pandemie. Tehdy prý dodržoval 10denní karanténu na hotelovém pokoji a přenášel první črty na papír. Otázka je tak jediná – jde o výsledek Laurencovi horečky, nebo zázrak, který zapálí novou horečku a dá zapomenout na legendu, kterou vytvořil pro britský Bowers & Wilkins? Třeba se to již brzy dozvíme. Ale teď na fakta, která jsme se zatím mohli dozvědět z textu a fotografií.

Známé techniky v nekompromisním balení

To, že Vivid Audio Moya M1 staví na podobných principech jako legendární Nautily je vidět na první pohled. Ostatně jihoafrická společnost se tím ani nijak netají, když hrdě hlásá své heslo „příroda to umí nejlíp”. Už tehdy se totiž Dickie inspiroval ulitou. Nepřekvapí ani počítačem optimalizovaná pasivní výhybka, která se dokáže vyrovnat leckterým aktivním.

Nature knows best 1761x873x

Vivid Audio se stále inspiruje přírodními strukturami, zdroj: vividaudio.com

I tady tak najdeme dlouhé exponenciálně se zužující trubice, které slouží k pohlcení energie vznikající za membránou měniče. Nechybí firemní výškové měniče kombinující hliník a karbon pro vyztužení 26mm membrány, ani jejich specifická geometrie zvyšující tuhost aniž by navýšila hmotnost a s ní i setrvačnost membrány. To společnost zdůrazňuje, protože právě nízká hmotnost membrány přináší lepší reprodukční parametry než tweetery B&W Nautilus s kopulkami z diamantu.

Profil výškové kopulky Vivid Audio Moya M1 Tapered Tube Loading 50 50 800x682 800x682x
Výškové měniče usazené v tlumících trubicích mají specifické zakřivení zvyšující tuhost aluminiové membrány a karbonové výztuhy, zdroj vividaudio.com

Vyjma nové slitiny zvyšující účinnost magnetického systému najdeme stejnou konstrukci i u 100mm měniče pro vyšší středy. Ten ho však má stíněný mědí, což slovy webové prezentace stabilizuje magnetický tok a „dramaticky snižuje zkreslení” v oblasti 550 – 1 700 Hz. Soprán by tak měl znít realističtěji, než kdy dřív.

Oblast nižších středů, ve které najdeme hlasový rejstřík tenorů, mají na starosti hned dva 175mm karbonové měniče. O jeho důraznost se tak není třeba strachovat.

Vivid Audio Moya slibuje neotřesitelný bas

Tím, co je skutečně nepřehlédnutelné a extrémní, je basová sekce. Nízké frekvence, jejichž nástup výrobce s tolerancí – 6 dB slibuje už od 19 Hz, zprostředkuje hned 8 225mm membrán s 10cm cívkami a výkmitem až 45 mm. K přeměně elektrické energie na akustickou tak bude mít Moya k dispozici stejnou plochu, jakou by měl měnič přesahující 60cm průměr. Takový nenajdete ani u subwooferů. A i v případě, že byste ho našli, nebyla by to výhra. Jistě by přinesl velké zkreslení způsobené deformacemi membrány a také by byl velmi pomalý kvůli obrovské setrvačnosti.

SrazeneBasyMoya 1096x647x Basove porty MOYA 775x426x Způsob propojení basových měničů Vivid Audio Moya M1
Basové reproduktory jsou spřažené do párů, aby eliminovaly nežádoucí vibrace kabinetu a disponují propracovanou tlumící komorou a basreflexovými porty, zdroj: vividaudio.com

Měniče basové sekce jsou osazeny v protilehlé konfiguraci v párech a vzájemně spojeny tak, aby eliminovaly pohyb, který způsobují. Díky tomu se energie poskytnutá cívkami z měděné pásky mění pouze na libé a prokreslené ztvárnění basu a nikoli na parazitní rezonance obrovského korpusu reprosoustav. Podobné řešení ostatně najdeme i u moderních subwooferů společnosti KEF.

Reprodukci těch nejnižších frekvencí pak napomáhají speciálně konstruované basreflexové porty, které slibují eliminaci reaktivity v poslechovém prostoru. Navzdory jejich přítomnosti i v tomto případě zmiňuje výrobce labyrint zatlumených komor, které absorbují energii za membránou podobně, jako trubice u měničů reprodukujících vyšší frekvence. Výsledkem by měla být dokonalá linearita a přesnost reprosoustavy v celém frekvenčním pásmu 19 Hz – 42 kHz.

Očekávání zrodu hvězdy

I když jsme zatím s Vivid Audio Moya neslyšeli, už teď se těšíme na první příležitost. I z fotografie působí socha z karbonového kompozitu ohromujícím dojmem a zdá se, že se Laurence Dickie skutečně překonal. A to jsme nezmínili, že má výrobce nově pod vlastní střechou nejen výrobu reprosoustav, ale i měničů, které si dříve nechával vyrábět na zakázku v cizích provozech.

Neudivilo by nás, kdyby se tentokrát 166 cm vysoké umělecké dílo s úctyhodnou hloubkou 121 cm stalo novým vrcholem Dickieho odkazu a nahradilo B&W v roli reprosoustav,  které si každý chodí poslechnout na oborové výstavy.

Snímek obrazovky 2024 03 19 074215 1400x911x

Otec reprosoustav Vivid Audio Moya M1 i B&W Nautilus Laurence Dickie, zdroj: vividaudio.com

Více informací je k nalezení na stránkách výrobce.

 

 

Od malička pohlcený technologiemi, zvukem a obrazem. Nejraději je, když sedne doma u filmu. Pak ostatní otravuje řečmi o tom, že je domácí kino lepší než multiplex.

Komentáře

Hifimánie.cz

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit

Tmavý režim