Amphion Argon 1, zdroj: Hifimanie.cz
4Domů »
Amphion Argon 1 jsou typickou ukázkou umu finské značky, která se zrodila v roce 1998. Perfektně totiž ilustrují jedinečný přístup výrobce, který se snaží nabídnout posluchači skvělé výkony bez ohledu na akustické podmínky poslechové místnosti. Už na první pohled je přitom cítit, že nejde o nic laciného.
Reprosoustavy jsou solidní a přináší atraktivní seversky čistý design, který potěší praktickými detaily. Nelze mu přitom upřít zábavnou míru hravosti, se kterou se bohužel častěji setkáváme pouze u lifestylových produktů, které zvuk nechávají až na druhé koleji. Tady je naštěstí všechno jinak. I když nás dvoupásmové regálovky zprvu zaskočily až nestoudným basem, po rozehrání a využití přibalených ucpávek basreflexu se ukázaly krásy dospělého přednesu.
Reprosoustavy jsme testovali ve společnosti zesilovačů Arcam HDA SA30, WiiM Amp a gramofonu Pro-Ject 1-Xpression Carbon Classic. Neunikly tak streamingu z Tidalu, deskám, ani hernímu a filmovému nasazení. Tak se jim pojďme podívat na zub. Za 1 600 € toho nabízí poměrně dost!
Amphion Argon 1 jsou severské a všestranné
Inženýři společnosti Amphion malým regálovkám vdechli severského ducha naprosto bez výhrad. Přímo ve Finsku se rodí korpus reprosoustav, výhybky i ladění a požadované parametry měničů. Ty pak pro Amphion na zakázku vyrábí norská společnost Seas. Upřímně se trochu divíme, že se tím výrobce víc nechlubí. Oba měniče mají kovovou membránu. Středobas, který má s ohledem na velikost 130 mm skutečně překvapivou sílu, je hliníkový a 25mm kopulka výškáče se chlubí dokonce dnes tak populárním titanem. A musíme říct, že jeho výkony jsou v dané cenové kategorii parádní.
Především prostorovou prezentaci výrazně ovlivňuje usazení výškového měniče v mělkém, ale rozsáhlém hornu, který napomáhá lepší dispersi výšek v prostoru a krásně dotváří nezaměnitelný design reprosoustav. Svou roli pravděpodobně hraje ochrana měničů prostřednictvím kovových mřížek, které nahradily klasický textil. Ty mají navíc jednu nezanedbatelnou výhodu pro chovatele dětí. Strach z poškození drahocenných měničů jejich nenechavými prstíky se stane minulostí. Mřížky lze navíc s mírnou dávkou odvahy demontovat a vyměnit za barevné varianty. Z minimalistické elegance se tak snadno může stát pořádná porce zábavy a originality.
Všestrannost reprosoustav dokládají i integrovaná šroubení pro nástěnný držák. Reprosoustavy tak snadno využijete jako výškové kanály systému Dolby Atmos, nebo je jednoduše umístite beze strachu o jejich stabilitu přímo na zeď. Osobně jsme ale přesvědčeni, že v takovém případě určitě přijdou ke slovu ucpávky basreflexového nátrubku. Ten se totiž nachází na zadní straně reprosoustav a rozhodně umístění blízko u stěny nepřeje.
Zvuk plný detailů a zábavy
Amphiony jsme poslouchali v běžném obývacím pokoji a ustavení v rámci rovnostranného trojúhelníku se stranou 2,5 m. A pokud byste se ptali na natočení, reprosoustavy jsme natočili mírně k poslechovému místu. To ale v případě finských Argon 1 vůbec není podstatné. Díky stlačení dělící frekvence na vcelku neobvyklých 1 600 Hz a konstrukčním principům společnosti se totiž výrobci skutečně podařilo dosáhnout chování reprosoustav, které připomíná ideál bodového zdroje zvuku. Zobrazení prostoru je tak pevné a prokreslené i když reprosoustavy postavíte kolmo ke zdi.
Podstatnější než natočení reprosoustav je ale jejich umístění ve vztahu k čelní stěně místnosti. Argon 1 prostě ocení prostor a ucpávky basreflexu nedostávají ve výrobě jen tak pro nic za nic. My jsme je nechali nasazené i ve chvíli, kdy se reprosoustavy nacházely 20 cm od zadní stěny. V regálu tak budou naprostou nutností. Pak se ale bas dramaticky zklidnil a reprosoustavy ukázaly co dokážou. A to není nic jiného než energický hutný projev s bohatstvím detailů i dynamikou a prostorem. Navzdory nižší citlivosti 86 dB vás Argon 1 rozhodně o nic neochudí. V souladu s doporučením výrobce, které říká, že je vhodné zvolit zesilovač mezi 25 a 150 W výkonu, s nimi neměl problém ani WíiM Amp se svými 60 W na kanál.
Důrazné basy Amphion Argon 1 zvládá levou zadní
Jedním z překvapení finských reprosoustav je jejich schopnost reprodukovat hluboké tóny. Chvílemi bychom jich snad mohli mít i trochu méně. Ale s tím pomohly právě několikrát zmiňované ucpávky a vhodné ustavení dále od zdi. Dobrou zprávou je, že zdůrazněné basy jsou po zatlumení basreflexu krásně svižné a konturované. A upřímně, pokud nebudete mít přímé srovnání, nejspíš si je velmi rychle oblíbíte. Reprosoustavy s jejich pomocí zkrášlí i méně povedené nahrávky.
Takovému The Sound of Silence od Disturbed reprosoustavy skutečně vdechly život i když při poslechu na přesných studiových monitorech skladbě přece jen jiskra chybí. Jak jsme si ověřili při naší poslední návštěšvě v distribuci monitorů Neumann. Zřejmě vás tak nepřekvapí, že skvěle masterované Why so Serious? Hanse Zimmera vám vezme dech. A taneční muzika? Tady rozhodně problémy nebudou. Basová linka The Chemical Brothers v Go tepe jak o život a nutí vyskočit z gauče a vyrazit.
Parádní přednes v hudbě, filmech i videohrách
Amphion Argon 1 jsou díky svým basovým schopnostem přeborníci v univerzálnosti. Jejich výkon nás těšil i při sledování filmů a hraní her. V menších obývacích pokojích vás ani nenapadne, že byste měli doplnit subwoofer. I když basy pod 30 Hz reálně chybí, objem těch vyšších má dostatečnou energii, aby vás přesvědčil. Třeba ve filmu Mad Max: Furry Road budou řev motorů i výbuchy třást vaší sedačkou a nikoho nenapadne, že by potřeboval přidat.
Platí to samozřejmě i pro videohry, které jsme reprosoustavám servírovali z GeForce Now. Takový Doom Eternal měl s nimi opravdu grády a díky skvělé lokalizaci reprosoustavy napomohly i s hledáním démonů, kteří po vás pálí prakticky neustále. I když tedy Amphion Argon 1 cílí hlavně na milovníky hudby, nezaleknou se ani multimédií.
Skvělý prostor a bohaté detaily
Orientace v prostoru je skutečně výtečná a v dané cenové kategorii vás bude ustavení jiných reprosoustav pro podobný efekt stát solidní nervy. Pokud tedy nesáhnete po nedávno testovaných KEF LSX II s koaxiálním měničem a pokročilým DSP. Vtip je v tom, že Argon 1 to zvládnou v pasivní doméně a s oddělenými měniči.
Když si pustíte skladbu Good Mystery od Amber Rubarth, snadno rozeznáte nejen pozici hráčů, ale také lokaci jednotlivých perkusí. Vzdušnost nahrávky je přitom doslova cítit. A to se u takto dostupných reprosoustav často nestává. Stejně tak vás překvapí míra detailu, kterou vám Amphiony naservírují při poslechu živáku Keith Don`t Go Nilse Lofgrena. Struny cinkají jako živé a zaslechnete každý dotek Nilsových prstů na těle kytary.
Jediné co nás trochu mrzí je upozadění středního pásma, které je zřejmě daní za jinak příkladné chování reproprosoustav a jejich zábavnost. Tady bychom si přece jen představovali trochu větší důraz. Rebecca Pidgeon má ve Spanish Harlem prostě stát přímo před námi a ne v úrovni ostatních muzikantů. Na druhou stranu to nikoho bez okamžitého srovnání s o třetinu dražšími sloupy trápit nejspíš nebude. Je ale nutné zmínit, že s dražšími ProAc Response db3 se dočkáte věrnějšího a ještě detailnějšího projevu při podobných rozměrech.
Amphion Argon 1 si snadno zamilujete
I přes drobnou výtku k celkovému vyvážení reprodukce musíme Amphion Argon 1 pochválit. Nabízí totiž ten správný mix zábavy, všestrannosti a povedeného moderního designu, se kterým osloví široké publikum posluchačů.
Fakticky se nám nepodařilo najít nahrávku, která by jim činila potíže. I když z čistě puristického hlediska bychom si přáli trochu ubrat na basu a přitlačit ve středním pásmu, máme v okolí i takové posluchače, kteří budou s jejich projevem přešťastní. Ba co víc, jistě se najdou i tací, kteří vytáhnou tlumení basreflexu a budou si užívat příval hutných basů.
Faktem je, že tyhle „regálovky” s otevřeným laufem v klidu zvládnou i výrazně větší prostor, než od nich s rozměry pouhých 316 x 160 x 265 mm čekáte. Výrobce totiž při tvrzení, že se vejdou v pásmu 45 Hz – 25 kHz do tolerance -6dB, rozhodně nepřehání. A nám se přitom strašně líbí, s jakou lehkostí doplní prostor a detaily, které očekáváte od dražších reprosoustav.
Za 1 600 €, tedy cirka 40 000 Kč, za které je nabízí přímo výrobce, to s ohledem na velikost reprosoustav vůbec není zlé.
Klady
- Skvělý prostor a flexibilita ustavení
- Projev bohatý na detaily
- Prokreslený objemný bas
- Zábavný moderní design
- Přítomnost systému pro uchycení reprosoustav na zeď
- Ucpávky basreflexového nátrubku v balení
Zápory
- Střední pásmo by mohlo být výraznější
- Složitější dostupnost na českém trhu
Specifikace Amphion Argon 1
Domů »
Marek eMKejx
13. 7. 2024, 21:28celkom ma prekvapuje velkost, teda skor „malost“ (sirka). Az budem riesit do obyvacky ozvucenie na hudobny odposluch pojdem vypocut, jeden predajca ich ponuka aj u nas. Vdaka za recenziu, len vdaka nej (na instagrame reklama) som objavil tento produkt a objavil tuto znacku vobec! dizajn sa mi velmi pozdava, viem ze chcem biele bedne a tieto maju velmi pekny dizajn.
Jan Frič
21. 7. 2024, 17:28Jsme rádi, že se recenze líbila. Snad na vás budou reprosoustavy působit stejně i osobně. My vás zatím budeme zásobit dalšími testy, články a recenzemi. 😉
René Fírek
8. 7. 2024, 20:38Perfektně napsáno. Děkuji. Už nyní se těším na další.
Jan Frič
9. 7. 2024, 9:08Mnohokrát děkujeme za pochvalu! To vždy potěší. Můžete těšit na WiiM Amp a čekají vás i další méně známé zajímavosti. 🙂